Gili, lombok, java

11 maart 2017

De eerste dag op gili trawangan, we huurden een fietsje en gingen het eiland rond fietsen (wat maar een uur duurt), op het eiland zijn geen auto's of scooters wat het een hele chille sfeer gaf dit was heerlijk na het drukke bali. We hadden rondgefietst en in de avond naar een hele mooie zonsondergang gekeken vanuit hele lekkere zitzaken. Ook het heerlijke eten (lomboks eten) geproeft. Omdat gili t een echt feest eiland is hadden we ook wel zin in een feestje, helaas viel het feesten hier een beetje tegen.

De dag erna gingen we met de kayak naar gili meno varen wat niet heel erg ver was. Het was super lekker om op het water te dobberen. We hebben even op meno rondgelopen, het groote meer gezien en erachter gekomen dat er niet heel veel te doen is daar. We gingen terug naar gili t en keken weer de mooie zonsondergang.

De volgende dag gingen we met de local boot naar lombok toe, het ritje in de bus naar senggigi toe was al geweldig mooi! We werden ergens gedropt en vonden meteen een heel chil hostel (dachten we). We gingen naar het strand kijken, ook keken we weer een mooie zonsondergang vanaf nog een ander strand. Later nog martabak geproeft, een soort pannekoek van ei. Helaas kwamen we er s'avonds toen we lekker in bed lagen achter dat er mega veel bedbugs in de bedden zaten, waardoor we midden in de nacht opzoek gingen naar een andere verblijf plek. Gelukkig was er overal plek en vonden we snel een goedkope plek.

We huurden een scooter en reden zo'n 2 uur naar de watervallen toe. De weg ernaar toe was echt heel mooi, langs de kust en door de bergen. We kwamen eindelijk aan bij de waterval waar er al allemaal 'tour guides' op ons af omdat het echt te gevaarlijk was om alleen te gaan. We liepen zonder tour guide naar de eerste waterval, een super mooie groene grote waterval, we wilden verder naar de volgende waterval ook hier wilden we zelf naar toe maar helaas werden we gevolgd door een gratis tour guide. Na even door de natuur lopen en soor riviertjes te zijn gegaan kwamen we bij de 2e geweldig mooie waterval! S'avonds hadden we nog snel een tour geboekt om mount rinjani te beklimmen (vulkaan met krater), we zouden dezelfde nacht nog vertrekken helaas konden we niet tot de top, deze was nog gesloten door het regen seizoen.

Om 3 uur s'nachts werden we opgehaalt en reden we 2 uur lang in een gek busje met gekke mannetjes, we kwamen aan bij een leeg donker office waar we een pannekoek kregen en daarna verder gingen en nog 3 mensen ophaalden. Rond half 6 begonnen we met lopen, we hadden een leuk groepje. Het eerste stuk was nog niet lastig en toen het licht was geworden kwamen we aan bij de eerste stop. Hierna werd het al iets zwaarder en na een tijd lopen kwamen we bij de 2e stop waar mijn vooraad koekjes al aardig op ging. We liepen nog een heel stuk omhoog en kregen een heerlijke lunch tussen de aapjes bij de 3e stop. We kwamen telkens een andere groep tegen waardoor onze groepen een beetje door ellaar gingen. Vanaf de 3e stop gingen we helemaal omhoog naar de plek waar we zouden overnachten, dit was wel zwaar omdat je zowat stijl omhoog liep. Maar na veel gehijg en gezweet kwamen we boven de wolk en kwamen we bij het krater meer, wat echt super mooi was! Het water was mega blauw en je kon de stoom uit de kleinere vulkaan die in het midden van dit meer lag zien. We waren al vroeg aangekomen dus hadden nog tot de avond om lekker rond te kijken en te zitten met een super mooi uitzicht. Na weer een heerlijke maaltijd zagen we de zonsondergang, wat was het mooi! Je kon vanaf de vulkaan de gili eilanden en bali zien liggen. Toen het donker en koud was ging ik meteen lekker slapen in een leuk tentje, hoewel de meesten een verschrikkelijke nacht hadden heb ik heerlijk geslapen.

De volgende ochtend werden we wakker gemaakt net na zonsopkomst wat wel een beetje jammer was omdat ik had verwacht dat we die ook zouden zien, maar die bleek niet heel mooi te zijn. We gingen na ons ontbijtje terug op weg naar beneden, de poters en konden zo snel de berg af lopen dat ik het niet echt bij hield. Zelfs berg af was nog best zwaar, maar na een lekkere lunch kwamen we weer veilig beneden aan. Nu wel met veel pijn in mijn voeten, toch had ik het iets zwaarder verwacht dan dat het was (internet kan soms overdrijven). We gingen met een gezinnetje mee richting kuta in lombok, hoewel de man om de seconde aan het roken was, de vrouw en het kind 3 kilo chocolade aan het eten waren en er niet zo veilig gereden werd was het toch een leuke ervaring. We kwamen aan in kuta en vonden meteen een plek om te slapen, wat fijn was omdat de spierpijn al begon te komen.

We huurden de dag erna nutuurlijk weer eens een scootertje om naar alle mooie stranden te gaan. De natuur op lombok is zo mooi, daarom het rijden hier door heen ook, ook zie je overal nog echte dorpjes, herders en veel straathonden. We kwamen op het eerste strand aan waar we met een super mooi uitzicht hebben gezwommen. Het 2e strand waar we heen gingen was ook super mooi, dit was wel wat drukker. Na een tijdje gingen we weer op weg naar het volgende strand dit was een echt wit strand. We gingen uiteindelijk naar ons laatste strand om de zonsondergang te zien, we klommen op een berg en zagen een van de mooiste zonsondergangen ooit. Het uitzicht over lombok was ook heel mooi vanuit dit punt.

We huurden alweer een scooter de dag erna en gingen naar de waterval die ons was aangeraden, het was ongeveer 2 uurtjes rijden. Het was een van de leukste ritjes ooit, onderweg kwamen we zulke lieve mensen tegen, vooral de grote groepen families/ vrienden die in de achterkant van een truck zaten waren geweldig. We kwamen bij de waterval en kwamen er achter dat je perse met een gids moest, helaas dit keer echt. De eerste waterval was wel mooi, maar vergelken de vorige stelde hij veel minde voor. Je kon vanaf de andere waterval springen, na de sprong van 11 meter zag ik de waterval pas echt, ook deze stelde niet veel voor. We gingen daarna maar weer terug naar kuta, waar we nog even op het strand hebben gelegen. Daarna gingen we weer zonsondergang kijken (weer super mooi!) en met wat maleisische mensen uit eten in ons nieuwe favoriete restaurantje in kuta, het vegetarische restaurant waar ze echt heerlijk eten hadden, na veel schade door een aardbeving waren ze net weer geopend.

We hadden we weer zin om een keer te surfen, dus gingen we naar het strand waar dit goed zou kunnen. We probeerde voor se eerste keer een kleiner board met punt, dit was wel een stuk lastiger. We hebben bijna heel de dag in het water gelegen, helaas waren en weinig golven en al helemaal geen goede. S'avonds hebben we met wat locals een kampvuurtje op het strand gemaakt en proefden we de echte palmwine.

Nog een laatste dag strand in lombok gehad, we gingen naar een privé strandje wat na een tijdje niet meer zo privé was. In de avond gingen we naar het vliegveld en vlogen we naar jakarta. Aangekomen in jakarta gingen we met de bus naar de stad. We kwamen in ons hostel, wat het meeste chique hostel ooit was voor ons.

Omdat ik veel slechte verhalen over jakarta had gehoord had ik hele lage verwachtingen bij deze stad, het was ook echt geen mooie stad maar toch een hele leuke dag hier gehad! Eerst gingen we naar de cheescake factory waar ik me lekker misselijk heb gegeten, daarna gingen we even kijken bij de holland bakery waar tot mijn grote teleurstelling helemaal geen nederlandse dingen waren. We gingen daarna voor het echte stad gevoel met de tram naar het oudr gedeelte van de stad. Hier zijn we naar een museum geweest, dit was in een oud nederlands gebouw dus er waren nog veel nederlandse dingen aanwezig. We kwamen daarna een heel lief klasje tegen waar uiteindelijk met iedereen op de foto gingen. We hadden nog een kleurrijke fiets gehuurd om rond te fietsen, helaas mocht je alleen rondjes fietsen wat we van tevoren niet helemaal door hadden. In de avond een treinticket gekocht om naar yogjakarta te gaan.

Omdat we dachten dat onze trein 3 kwartier later ging dan de eigenlijke tijd moesten we met heel veel haast de trein halen, 1 minuutje nadat we binnen kwamen reed onze trein weg. We moesten 9 uurtjes in de trein en deze gingen lekker snel voorbij en we kwamen in de heerlijke regen in yogja aan. Waar we bij ons geweldige hostel kwamen (met het aller beste ontbijt en snacks!).

Onze eerste dag in yogja hadden we al veel gedaan, Omdat het een kunst stadje is zijn we eerst naar een kunst gallerij geweest. Hierna huurden we een scooter waarmee we eerst naar de fruit gardens gingen, hier was niet echt fruit maar wel super mooi uitzicht over de groene bergen.
We reden verder naar de zand duinen die niet heel spectaculair waren maar waar we wel even lelijke foto's konden maken in lelijke hartjes die waren gemaakt voor bruids foto's. Hierna gingen we opweg naar een klif, we kwamen bij een weggetje met allemaal stenen hier moesten we nog een half uur op rijden de weg werd steeds slechter het het rijden steeds spannender. Gelukkig kwamen we veilig aan bij de klif waar nog bijna nooit touristen kwamen, het uitzicht was echt geweldig mooi! Na even genoten hebben moesten we helaas weer terug op pad terug naar ons hostel. Onderweg nog super lekker geten, in java is het eten het goedkoopste wat we hebben gehad (je betaald ongveer 1 euro voor drinken en een goede maaltijd).

We waren de dag erna om 4 uur opgestaan en naar de borodubur tempel gereden voor zonsopkomst. Helaas was de tempel nog dicht toen we daar waren maar werden we naar een sunrise hill geleid. Omdat het te mistig was niet veel van de zonsopkomst gezien. Bij de tempel was het heel gaaf dat het zo mistig was, het gaf een heel mysterieus effect. Omdat we lekker vroeg waren was het ook nog heel rustig! We hebben de tempel ook nog bekeken toen de mist weg was waardoor we de bergen er achter ook konden zien.
Na de tempel gingen we op weg naar een plekje ambarawe, waar we nog een gedeelte van het jappen kamp konden zien waar de oma van michelle voor een tijd in had gezeten. We kwamen na een tijd rijden in de stad aan maar hadden nog geen idee waar het zou zijn, eerst kwamen we perongelijk via een open hek in een treinen museum uit, waar leuke oude treinen stonden maar verder niet veel was. Na een tijd zoeken en rondvragen wisten we niet veel meer, we gingen het nog een keer op internet opzoeken waarna we daarna de goede kant op gingen en na even de barakken zagen.
Eerst liepen we door een hele mooie ruïne wat ook gevangenis bleek te zijn geweest. Daarna gingen we bij de barakken kijken, helaas konden we geen opening vinden om naar binnen te gaan. Wel kwamen we bij een huisje die aan een van de barakken stond, hier mochten we op de barak klimmen, via een trappetje kwamen we op de barak, waar we gaaf uitzicht over de andere hadden. Toen ik terug via de ladder ging brak er opeens een trede onder mijn voet waardoor ik aan de ladder hing (en de ladder van dit gastvrije gezinnetje had kapot gemaakt ). We wilden ergens een sleutel vinden zodat we in de gebouwen konden kijken, na een stukje lopen wilden we bij een kantoortje vragen of ze daar iets van de sleutel af wisten, hier kwamen we er achter dat we ons op militair gebied bevonden (wat eigenlijk dus niet hoort te kunnen). Omdat de militairen geen woord engels konden konden ze ons ook moeilijk weg sturen, we liepen nog verder en waren toen op verboden gebied waar het ons iets duidelijker werd gemaakt dat we hier weg moesten. We kwamen toen we weer terug waren een man tegen, hij was de enige die engels kon en gelukkig kon hij ons ook wat vertellen over vroeger. De man met wie we aan het praten waren vertelde dat een stuk nu nog steeds werd gebruikt als gevangenis, toen we daar langs liepen ging het heel deze gevangenis rond dat wij daar waren, waarna er al snel 100 gevangenen voor de ramen naar ons stonden te roepen. Ook vertelde de man dat hij zelf 7 jaar daar had gezeten en nu voor de gevangenis werkte als soort taakstraf.
Hierna mochten we nog heerlijk 3 uur terug rijden, waarbij onze heerlijke grote helmpjes om de seconde af vielen, onze kontjes heel veel pijn begonnen te doen en we 40km op de zelfde lange weg bleven.

Na een geweldig ontbijtje zijn we hele lelijke sokken gaan kopen (ja heel belangrijk). Hierna gingen we naar het water palace, dit was een oude badplaats. Omdat het een beetje op een ruïne leek gaf het een heel gaaf gezicht. Ook was er in dit dorpje erbij heel veel kunstzinnige graffiti op de muren. In de avond zijn we weer eens naar de bioskoop gegaan waar ik altijd heel erg van kan genieten.

We zijn daarna natuurlijk weer op de scooter naar een andere waterval gegaan. De natuur hier was echt zo mooi! De waterval was wel mooi, maar vooral de bamboe bruggetjes waar je overheen moest lopen waren heel leuk. Het water bij de waterval had mega blauw moeten zijn, helaas was dit op de dag dat wij er waren niet het geval. Om 10 uur S'avonds werd ik opgehaalt op mount merapi te gaan beklimmen (nog een vulkaan). Om 1 uur in de nacht begonnen we met lopen, het uitzicht werd steeds mooier, overal om je heen kon je de lichtjes van beneden zien. Ook werd het steeds kouder, en natuurlijk steeds zwaarder. Het was 5 uur klimmen tot de top, hoewel iedereen in mijn groep het heel heel zwaar vond was het nog goed te doen, tot het stuk waar we door los zand stijl omhoog moesten, bij elke stap zakte je weer naar beneden. We hadden de top optijd berijkt voor zonsopkomst, het uitzicht was geweldig! Ik had een heerlijk plekje gevonden bij de krater rand, waarbij ik heel de berg voor mezelf had. Het was echt super koud, dus na zonsopkomst gingen we weer naar beneden, dit was een stuk minder zwaar. Beneden kregen we ontbijt, waar er wat mensen voor hun pannekoekje in slaap vielen. We gingen met het busje terug naar het hostel. Ik voelde me niet heel moe en besloot om inplaats van te gaan slapen mee een kookcursus te doen, waar we 2 heerlijke gerechten leerden. Het was een super leuke kookcursus, met een heel schattig plekje om het op te eten. Om 9 uur S'avonds gingen we met de trein terug naar jakarta, helaas kon ik in deze trein niet echt slapen waardoor mijn uren zonder slaap aanbegonnen te tikken. Om half 5 kwamen we aan in ons hostel en gelukkig konden we daar lekker gaan slapen.

Onze dag in jakarta was niet erg spectaculair, wel hebben we onze laatste Indonesische maaltijd en es jeruk gehad. De volgende ochtend vlogen we naar krabi, in het zuiden van Thailand. Indonesië is echt geweldig geweest, een totaal andere cultuur, hele leuke mensen, geweldig mooie natuur en heerlijke stranden!

1. Janne:
    11 maart 2017
    Wat leuk allemaal tot snel
  2. Dana:
    12 maart 2017
    Zo veel leuke verhalen weer! En wat een geweldig mooie foto's! Heel veel plezier nog op het einde van je reis, beleef nog maar heel veel leuke dingen (: groetjes van heel de familie (wij zijn nu bij oma, volgende keer ben jij er ook weer bij!!!!)
  3. Tim:
    13 maart 2017
    Deze lap text maakt de lange afwezigheid van blogjes weer helemaal goed. Je zit niet stil en daarmee maak je veel mee. Je had Eigenlijk nog een paar maandjes nodig.........
  4. Tante Mik:
    14 maart 2017
    Laatste loodjes en daarna fijn naar huis.
    Geniet ernog maar van ❤️!