Dalat, mui ne, saigon

16 januari 2017 - Thành phố Phan Thiết, Vietnam

Aangekomen in dalat, we kwamen aan bij ons hostel en werden meteen door iedereen geknuffeld en verwelkomd. We sliepen in dalat family hostel, overdag zijn we naar crazy house gegaan wat een super gek gebouw was waar je door smalle aparte gangentjes naar de andere kant moest lopen. Na het family dinner (een lange tafel waar iedereen aan eette) gingen we een night market tour doen, we hadden vieze toetjes geproeft, de markt gezien met mega veel gedroogd fruit en even door de maze bar gegaan wat leek op het crazy house maar dan was het een hele gave bar (met doolhof).

We gingen weer eens met de scooter op weg naar een waterval, dit keer de elephant waterfall, eerst waren we nog naar de markt geweest waar we veel verschillende soorten fruit kochten die we nog nooit geproeft hadden. We kwamen aan bij de waterval, je moest eerst omlaag klimmen door de modder om er te komen. De waterval was intens groot, het was een echte wilde pure waterval en hierdoor kan ik zeggen dat dit mijn favoriet was van alle watervallen tot nu toe. We gingen onze fruit picknick eten bij de waterval en hierna was het weer tijd om terug tegaan (we wilde het family dinner natuurlijk niet missen). Onderweg nog gestopt bij een heel mooi view point. Het eten was natuurlijk weer heerlijk! Na wat kaartspelletjes (die ik iedereen ga leren als ik terug ben) zijn we nog een keer naar de mazebar gegaan, we hadden alleen niet door dat de bar ging sluiten toen wij nog in het doolhof zaten, alle lichten gingen uit en we werden geacht naar buiten te gaan, het probleem was alleen dat het een doolhof was waardoor dit niet heel soepel ging.

We stonden vroeg op (ja we zijn levend uit het doolhof gekomen) om te gaan canyoning, we begonnen met de eerste keer absailen lang de waterval, Hierna gingen we onder deze waterval nog zwemmen, na een stuk hiken kwamen we bij de 2e keer absailen, deze was echt super leuk vooral omdat ik nu door had hoe het moest en mezelf niet in een keer liet gaan. Hierna gingen we door naar een waterval waar we vanaf gingen glijden, het zag er super oncomfertabel uit maar het bleek een super leuke slide te zijn! We deden nog een waterval glijbaan maar deze keer moest ons hoofd als eerste. Na nog een stukje lopen kwamen we aan bij het punt waar iedereen het over haf gehad, het springen (waar ik me heel erg op had verheugd). Je kon kiezen tussen de 7 en 11 meter, bij de 11 meter moest je een aanloop nemen en springen omdat je anders misschien tegen wat rotsen aan zou komen, deze sprong was zo leuk dat ik erna nog een keer omhoog klom om nog een keertje te springen. Een tijdje later kwamen we aan bij de 'washing machine', een absail waar je in de waterval terecht kwam, al het water om je heen kwamen, en uiteindelijk je touw op was waardoor je het laatste stukje naar beneden viel terwijl het nogsteeds leek alsof je onder de hogedrukspuit stond, het was aan mij de taak om als eerste te en ondanks al het water in mijn neus was het wel echt heel leuk! Na een lekkere lunch gingen we weer terug naar ons hostel.

De volgende ochtend gingen we de secret tour doen, we hadden dus geen idee wat we zouden gaan doen. De gids kwam ons en wat andere ophalen om naar de eerste plek te gaan, we gingen met z'n alle in de mini van en stopte bij een krekel kwekerij, er waren mega veel krekels hier en even later kon je ze nog proeven (wat ik net niet aandurfde), Hierna gingen we door naar een locale markt waar we het ochtend eten van vietnam proefden, wat leek op lekkere toetjes. Ook hebben we hier heel veel uitleg over van alles en nog wat gehad. We gingen weer verder, we kwamen bij een zijde fabriek (een niet touristische) het was heel gek om te zien waar alle kleding nu van gemaakt werd. Hierna namen we een kijkje bij een koffie plantage. Na nog een heel leuk stuk achterop de scooter bij onze tourguide, waarbij ik mee de fruit inkopen ging doen voor onze groep (en natuurlijk vast voor proeven). We stopte in een highland village, waar we eerst gingen eten en daarna nog wat vietnamese drankspelletjes leerden zonder het drank gedeelte erbij. Hierna deden we het aller beste deel van de tour, het heetde secret tour omdat dit gedeelte aan niemand verteld mag worden, maar ik kan wel vertellen dat dit de beste tour ooit geweest was met super veel info, speciale momentjes en waarbij we heel veel geleerd hebben! We hadden ook nog alle verschillende soorten fruit geproeft voordat we weer naar het hostel terug gingen. Het was echt een hele leuke tour geweest!

De volgende dag was er een beer festival waar we met een groep van het hostel heen gingen, maar toen iedereen er achter kwam dat het gratis bier op was bleven we met zijn 2en over, we gingen tussen de duizenden locals staan kijken naar de optredens. Op het einde kwam er een dj waar de jongeren begonnen te dansen, natuurlijk deden wij leuk mee, na even rende alle jongeren naar voren de tafels en stoelen werden omgegooid, hierna stonden we hier te dansen met iedereen, wat echt super grappig was. Toen iedereen helemaal los was gegaan stopte na dit lied de muziek en ging iedereen meteen naar huis toe.

De dag erop gingen we met een busje naar mui ne, na eventjes in de bus (maar 4 uurtjes!) en na een ongelukje kwamen we aan in mui ne. En we zagen na 3 weken weer de zon! Meteen konden we volop genieten op het strand. We sliepen in een leuk tentje heel dicht op het strand.

We hadden de dag erop een heerlijke strand dag waarbij we alle 3 meteen verbrand waren. Ook gingen we naar het stadje zelf met de local bus die propvol zat met de schattigste kinderen ooit. Hier hadden we zoo lekker gegegen wel met wat mieren en wormpjes in de groentes, maar het was veelste lekker om hierdoor de vegetariër uit te hangen. Natuurlijk hadden we ook mega veel fruit en zonnebrand inkopen gedaan. In de avond hadden we een pool tournooi, waarin ik verassend ver mee kwam.

Ik stond op voor de zonsopkomst, het was een geweldige mooie! Toen de zon uit eindelijk boven kwam ging ik nog even langs het strand rennen, echt een hele mooie omgeving! Ook meteen een heerlijke ochtendduik kunnen doen. We gingen in de middag een tour doen, we begonnen bij de fairy stream, je liep hierbij door het lage water en zag de mooie stenen en omgeving, hierna stopte we bij een vissersdorpje, wat geen dorpje meer was, overspoelt met foto makende touristen maar wel leuk om even te zien. Na een ritje in de jeep kwamen we bij de white dunes, deze waren zo mooi! We konden net als kleine kindjes van de zandbergen af rennen. Met zonsondergang waren we bij de red dunes, die toch een beetje tegenvielen (misschien ook omdat je de sunrise niet echt kon zien).

De volgende vroege morgen nadat ik de tent was uitgebrand wilden we gaan windsurfen, maar dit bleek heel duur te zijn. Hierdoor gingen we naar een ander strandje om weer lekker te picknicken. Dat is eigenlijk wat we heel deze dag gedaan hadden.

We vertrokken de volgende middag richting saigon (ho chi mihn city), hier kwamen we in de avond aan. We gingen saigon verkennen, het is een super grote drukke stad maar wel veel leuker dan we eerst gedacht hadden!

De dag erna waren we naar het war musuem geweest, het was echt een super interresant museum, ook heel erg heftig. Wel werd er maar een kant van het verhaal verteld (amerika was slecht en vietnam goed). Vooral de foto's waren shockend. Hierna gingen we even naar een marktje. In de avond hadden we afgesproken met 2 vietnamese meisjes waarmee we hele rare vietnamese gerechten gingen proeven. Hierna gingen we met hun uit wat echt heel gezellig was! We gingen naar een hele fancy club.

De volgende dag was er een geweldig lekkere eetmarkt, dit was ook de plek waar we de meeste tijd van de dag hadden besteed. Ook hier was weer een leuke kleding markt waar we ons prima konden vermaken.

We gingen de dag erna naar de tunnels toe, die in de oorlog als schuilplaats werden genruikt. Onze tour guide vertelde super veel wat echt heel fijn was hij vertelde ook de slechtere kant van vietnam. Wel werd het er allemaal nog ingewikkelder van. De tunnels waren interresant om te zien, maar vielen een beetje tegen door dat het zo gemaakt was voor de touristen. Hierna hebben we nog genoten van onze laatste avond in vietnam :(

We stonden vroeg op (omdat we ons vliegtuig niet heel goed hadden geregeld), en na 3 weken met anouk gereisd te hebben moesten we nu ook afscheid nemen. Ik ga vietnam missen, de mensen, het eten (en koffie!) , de cultuur , de steden en de natuur, vietnam was geweldig en ik kan nu al niet wachten om terug te komen!

1. Alexandra van Berloo:
    op naar indonesie
  2. Marionne Lommen:
    16 januari 2017
    Wat beschrijf je het toch allemaal mooi Jurel! Leuk om te lezen hoe je geniet van deze reis. Groetjes van Marionne
  3. Dana:
    16 januari 2017
    Wouuw wat heb je weer veel meegemaakt! Waterval glijbanen, abseilen en een dolhofbar maken mij in dit verhaal wel het meest jaloers! Ik ben nu al benieuwd naar je verhalen uit Indonesië! Heel veel plezier
  4. Tim:
    16 januari 2017
    Eens kijken, je bent nu waterval expert, koffieliefhebber, fruitrupsje, zandduinloper. ( dat is een soort meisje dat bij zonsopgang- of ondergang een zandduin op rent. of af) Jeetje en veel meer. Erg leuk.
  5. Eefje:
    26 januari 2017
    Echt super leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! En de foto's die je maakt zijn echt heel mooi! Ik verheug me op je volgende verhaal x