Bali-nusa lembongang-kuta

18 februari 2017 - Jungutbatu, Indonesië

Na nog een dagje gesurft te hebben gingen we nog een scooter tripje doen, we gingen naar de jatiluwhi rijst terassen. Het was nog een stuk rijden, maar het was echt heel erg mooi! Er waren gelukkig maar weinig toeristen wat de rijstvelden met op de achtergrond wat bergen nog mooier maakte. Het werd al later en we moesten nog opzoek naar een plekje om te slapen die nacht, we reden weer richting de zee maar kwamen niets tegen, na lang rijden kwamen we uit in canggu. Wat een super hip strand plekje bleek te zijn, we gingen in een van de leuke plekjes wat eten en hierna gingen we opzoek naar het goedkoopste hostel. Het vervelende was dat we niet echt benzine meer hadden en er overal enge blaffende honden waren, ook de regen hielp niet echt mee maar uiteindelijk zijn we uitgekomen in een soort homestay. Het was een prima plek met mega spinnen en kakkerlakken terwijl je een niet zo'n warme douche nam.

Na heerlijk geslapen te hebben werden we wakker met harde regen, we gingen wisselen van plek om te slapen en kwamen uit in een hostel met hele aardige mensen. We hadden niet heel veel gedaan de rest van de dag, maar omdat er zoveel leuke plekjes waren om wat te eten/ drinken was dit niet heel erg.

De volgende ochtend gingen we met iemand mee om 'de lekkerste' koffie ooit te proeven. Omdat ik vietnamese koffie gewend was viel dit helaas tegen, wel was het een grappig effect dat het zo hard aan het regenen was dat het binnen regende (en ook nog eens heel hard). We gingen hierna terug naar kuta in de regen. Hier hadden we in de avond nog lekker op het strand gezeten.

In kuta was het nog lekker aan het regenen (dit keer verplaatst op mijn bed). Maar omdat wij zo graag weer wilden surfen gingen we in de ochtend een plank huren en de wilde zee in waar maar amper mensen aan het surfen waren, na iets meer dan een uur begon het heel hard te regenen en kwam de jonge bij wie we de plank gehuurd hadden ons rennend zoeken over het strand omdat het weer wel wat slechter werd. Daarom gingen we eerst terug naar ons hostel en later in de middag toen de golven beter waren weer verder. In de avond bij een warung take away gehaalt, om deze rijst op het strand op te eten dit was in iedergeval het plan, het waaide te hard op het strand om te eten waardoor we eindigde voor de supermarkt.

De dag hierna gingen we voor de laatste keer surfen in kuta, heel de ochtend/ begin middag regende het te hard. Maar uiteindelijk hebben we heerlijk gesurft. Ook tijdens de zonsondergang, wat echt heel erg mooi was!

We werden opgehaalt om naar nusa lembongan te gaan, na een misselijk makende rit kwamen we aan, het eerste wat we zagen was de mega blauwe zee! We gingen met een scootertje rond rijden en op de mooiste plekjes zwemmen. We hebben heel het eiland rond gereden en de witste stranden gezien, net een klein paradijsje!

We gingen de dag erna naar een strand lopen, het bleek nog een hele wandeling te zijn (heel het eiland over). Maar toen we er waren konden we heerlijk zwemmen in de wilde zee, ook gingen we naar een plek met super mooi uitzicht met veel rotsen. Hier zag ik mijn eerste zee schildpad ooit. Het was een hele fijne strand dag met veel wandelen.

De volgende ochtend gingen we een snorkel trip doen, we gingen eerst met een hele misselijk makende boot naar het gebied waar de manta's leven. Er waren super hoge golven daar, en het snorkelen was nog lastiger dan ik dacht. Gelukkig wel een manta gezien. We konden niet langer blijven omdat de golven te hoog werden, dus gingen we verder naar de cristalbay waar er super mooi koraal was en hele mooie verschillende visjes! Ik had nog nooit zo'n mooie onderwaterwereld gezien. Na hier lekker lang te hebben gesnorkeld gingen we verder naar de laatse stop, het mangrove point waar we gingen snorkelen en met de stroming mee werden genomen naar het punt waar we weer werden opgepikt met de boot. Hier was het ook weer super moooi in het hele heldere water!
Toen we terug waren hebben we nog lekker op het strand gelegen bij het blauwste water ooit. In de avond gingen we naar een restaurant waar er elke avond een film draait, heel lekker konden we op een groot scherm naar de film kijken.

De volgende dag wilden we naar de gili islands, maar door het slechte weer (te hogw golven) zaten we 2 dagen vast op nusa. We zijn toen maar een drankje gaan doen bij een heel luxe hotel zodat we op de bedjes bij het zwembad konden liggen (helaas mochten we het zwembad niet gebruiken). In de avond alweer een leuke film gekeken.

De dag erna zijn we weer gaan zwemmen bij dreambeach en natuurlijk keken we in de avond weer leuk een filmpje! Verder nog heerlijk Indonesisch gegeten.

Omdat er nog steeds geen boten gingen naar waar we eigenlijk heen wilden moesten we vandaag terug naar bali om ons visum te regelen (om nog een maand te kunnen blijven). We kwamen aan op bali en gingen naar het imigrati kantoor in denpassar, toen we daar eindelijl waren werden we gestuurd naar een ander imigratie kantoor wat nog verder weg was. Toen we daar uiteindelijk aankwamen waren we voor die dag telaat om een verlenging aan te vragen. We hadden de rest van de dag lekker gesurft.

De volgende ochtend gingen we vroeg naar het immigratie kantoor en dit keer ging alles wat beter, wel moeten we een paar keer terug komen voor foto's etc. Wat betekend dat we voor een week in (of rondom) kuta moeten blijven.
We gingen maar weer lekker lang surfen, na 4 uur was ik wel moe en verbrand genoeg om te stoppen.

De volgende dag waren we weer gaan surfen, we huurde ond board bij een hele aardige leraar die ons allemaal tips gaf, de volgende dag gaf hij ons een beter board en ging hij zelf mee surfen op de hogere golven met ons! Het was heeeel vermoeiend om door de golven heen te peddelen. Maar deze golven pakken was wel echt super leuk! We hebben verder nog op het strand gelegen en de mooie zonsondergang bekeken vanuit skygarden.

We zijn de dag erna naar de surfoutlets gegaan (waar ik nog net geen surfboard heb gekocht) en vanuit hier was het plan door te gaan naar het strand van uluwatu. We waren de weg met ons scootertje weer eens kwijt en kwamen uit op een strand waar mega veel Indonesische mensen waren, na een paar keer op de foto te zijn geweest gingen we toch nog even naar uluwatu en daarna weer richting huis (ja we zijn nu al zolang in dit zelfde hostel).

De dagen daarna hebben we nog gesurft, wat ook steeds beter gaat. Maar na veel verwondingen begint het surfen steeds pijnlijker te worden. We waren in de avond gaan eten met wat locals, waar we op de echte Indonesische manier met onze handen hebben gegeten, leuk om te doen maar toch niet helemaal mijn ding al die rijst tussen je nagels. Verder hebben we nog een vervelend bezoekje aan de politie gebracht (verloren pinpas), waarbij ik geld moest betalen voor het invullen van een papiertje waar uiteindelijk niks mee gebeurde.

We mochten toen eindelijk ons 2e bezoek brengen aan het imigratie kantoor (ohja onze afspraak was 1 dag eerder maar er was opeens vakantie). Op het einde kregen we ons blaadje met de datum van de nieuwe afspraak om ons paspoort op te halen, we zouden weer 5 hele dagen moeten wachten terwijl we zo graag weg wilden. We gingen terug via deze nu heel vervelende drukke en veelste vaak bereden weg naar kuta, waar we een bootticket boekte voor overmorgen, hierna gingen we weer naar het imigratie kantoor om te laten zien dat we echt ons paspoort eerder moeten hebben en gelukkig werkte dit en konden we die zelfde middag ons paspoort nog ophalen!

De dag erna konden we bali eindelijk achter ons laten. We gingen met de 3 uur lange boot naar gili trawangan, waar we in het aller schattigste hostel slapen.

1. Tim:
    18 februari 2017
    Hostel Kuta had het natuurlijk zwaar met verlies vaste klant. Die eilandjes Gili zien er leuk uit op google. Veel plezier met naar ondergaande zonnen kijken ....
  2. Tante Mik:
    18 februari 2017
    Nog een dikke maand, Jur!
    Je krijgt vast alweer zin om lekker bij Alex op de bank te zitten. Avonturen zijn ook vermoeiend. Geniet er nog van, liefs tante Mik
  3. Maria Vogels:
    28 februari 2017
    Leuk om je verhalen te lezen, nog een hele fijne tijd daar.
    Mooie foto's, kunnen we een beetje je reis mee beleven.